نحوه تجزیه و تحلیل فرآیند کسب و کار
مرحله 1: فرآیند را تعریف کنید
36 نکته برای تعریف فرآیند
- فرآیند خاصی را که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید، شناسایی کنید.
- محدوده فرآیند و مرزهای آن را تعریف کنید.
- ورودی ها و خروجی های فرآیند را تعیین کنید.
- شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را برای فرآیند تعریف کنید.
- هر ذینفع مرتبط و نقش آنها را در فرآیند شناسایی کنید.
- هدف و اهداف فرآیند را تعیین کنید.
- خط زمانی تجزیه و تحلیل را تعریف کنید.
- هرگونه محدودیت یا محدودیتی را که ممکن است بر تحلیل تأثیر بگذارد، شناسایی کنید.
- منابعی را که برای تکمیل تجزیه و تحلیل نیاز دارید مشخص کنید.
- تعریفی واضح و مختصر از فرآیند ایجاد کنید.
مرحله 2: نقشه فرآیند
36 نکته برای نگاشت فرآیند
- از نمودار جریان یا نمودار شنا برای تجسم فرآیند استفاده کنید.
- مراحل و فعالیت های کلیدی در فرآیند را شناسایی کنید.
- توالی رویدادها و روابط بین مراحل را تعریف کنید.
- ورودی ها و خروجی های هر مرحله را تعیین کنید.
- هر نقطه تصمیم یا دروازه ای را در فرآیند شناسایی کنید.
- نقش ها و مسئولیت های هر یک از ذینفعان را تعریف کنید.
- تکنولوژی و ابزارهای مورد استفاده در فرآیند را تعیین کنید.
- هرگونه تنگنا یا ناکارآمدی در فرآیند را شناسایی کنید.
- معیارها و KPI ها را برای هر مرحله تعریف کنید.
- برای اطمینان از صحت، نقشه را با ذینفعان اعتبارسنجی کنید.
مرحله 3: اندازه گیری فرآیند
36 نکته برای اندازه گیری فرآیند
-
- اطلاعات مربوط به عملکرد فرآیند را با استفاده از معیارها و KPI جمع آوری کنید.
- از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی روندها استفاده کنید.
- عملکرد فرآیند را با معیارها یا استانداردهای صنعت مقایسه کنید.
- مناطق برای بهبود و بهینه سازی را شناسایی کنید.
- علت اصلی هرگونه مشکل یا مشکل را تعیین کنید.
- از تحلیل رگرسیون برای شناسایی تأثیر تغییرات بر فرآیند استفاده کنید.
- از نمودارهای کنترلی برای نظارت بر فرآیند و تشخیص انحرافات استفاده کنید.
- از نمودارهای جریان برای تجسم فرآیند و شناسایی ناکارآمدی ها استفاده کنید.
- از هیستوگرام برای درک توزیع داده ها و شناسایی روندها استفاده کنید.
- از نمودارهای پارتو برای شناسایی شایع ترین علل مشکلات استفاده کنید.
مرحله 4: تجزیه و تحلیل فرآیند
36 نکته برای تجزیه و تحلیل فرآیند
- از نقشه برداری فرآیند برای شناسایی ناکارآمدی ها و تنگناها استفاده کنید.
- از تجزیه و تحلیل علت ریشه ای برای شناسایی علل زمینه ای مشکلات استفاده کنید.
- از حالت شکست و تحلیل اثرات (FMEA) برای شناسایی خرابیهای احتمالی استفاده کنید.
- از طراحی آزمایشها (DOE) برای بهینهسازی پارامترهای فرآیند استفاده کنید.
- از کنترل فرآیند آماری (SPC) برای نظارت و کنترل فرآیند استفاده کنید.
- از روشهای شش سیگما برای بهبود فرآیند استفاده کنید.
- از اصول ناب برای حذف ضایعات و بهبود کارایی استفاده کنید.
- از مدیریت کیفیت جامع (TQM) برای بهبود کل سازمان استفاده کنید.
- از چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) برای بهبود مستمر فرآیند استفاده کنید.
- از روش 5 چرا برای شناسایی علت اصلی مشکلات استفاده کنید.
مرحله 5: بهبود فرآیند
36 نکته برای بهبود فرآیند
- تغییرات را بر اساس تجزیه و تحلیل و توصیهها اعمال کنید.
- عملکرد فرآیند را پس از اعمال تغییرات نظارت کنید.
- از نمودارهای کنترلی برای اطمینان از اینکه فرآیند در محدوده کنترل است استفاده کنید.
- از روش های آماری برای ارزیابی اثربخشی تغییرات استفاده کنید.
- از بازخوردهای ذینفعان برای اصلاح فرآیند استفاده کنید.
- از روشهای بهبود مستمر برای بهبود مکرر فرآیند استفاده کنید.
- از چرخه PDCA برای اصلاح و بهینه سازی فرآیند استفاده کنید.
- از اصول ناب برای حذف ضایعات و بهبود کارایی استفاده کنید.
- از مدیریت کیفیت جامع (TQM) برای بهبود کل سازمان استفاده کنید.
- از روش 5 چرا برای شناسایی علت اصلی مشکلات و حل آنها استفاده کنید.
مرحله 6: فرآیند را کنترل کنید
36 نکته برای کنترل فرآیند
- سیاستها و رویههای روشنی را برای فرآیند ایجاد کنید.
- نقش ها و مسئولیت های هر یک از ذینفعان را تعریف کنید.
- از نمودارهای کنترلی برای نظارت بر فرآیند و تشخیص انحرافات استفاده کنید.
- از روش های آماری برای ارزیابی اثربخشی کنترل ها استفاده کنید.
- از بازخوردهای ذینفعان برای اصلاح و بهبود کنترل ها استفاده کنید.
- از روشهای بهبود مستمر استفاده کنید تا بهصورت تکرار شونده کنترل ها را ثابت کنید.
- از چرخه PDCA برای اصلاح و بهینه سازی کنترل ها استفاده کنید.
- از اصول ناب برای حذف ضایعات و بهبود کارایی استفاده کنید.
- از مدیریت کیفیت جامع (TQM) برای بهبود کل سازمان استفاده کنید.
- از روش 5 چرا برای شناسایی علت اصلی مشکلات و حل آنها استفاده کنید.